loading...
کتاب خوب
erfan بازدید : 89 شنبه 26 دی 1394 نظرات (0)

سقط خود به خودي به علل كاشته شدن نامناسب جنين در ديواره رحم ايجاد مي شود . از علل مادری سقط می توان به اختلالات و ناهنجاري هاي رحمي مثل فيبروم هاي بزرگ داخل ، عدم تعادل هورموني و ... و از علل وابسته به پدر سقط می توان به اسپرم هاي غير طبيعي كه باعث ايجاد آنتي بادي در بدن مادر بر عليه خون پدر شده اشاره کرد .

انواع سقط جنین

انواع سقط جنین

انواع سقط جنین متفاوت است و به دلایل مختلفی انواع سقط جنین اتفاق می افتد . سقط جنین خود به خودی با افزایش سن و تعداد دفعات حاملگی افزایش می یاید . سقط جنین معمولا در طی سه ماهه اول بارداری ایجاد می شوند . و معمول ترین علامتشان خونریزی است که در 95 درصد موارد مشاهده می شود . اگر خونریزی در هر زمان از بارداری ایجاد شود ، مشاوره با پزشک ضروری است . بیشتر سقطها خود به خودی به علل کاشته شدن نامناسب جنین در دیواره رحم ایجاد می شود . همچنین می توان از علل مادری مسبب سقطهای جنین نام برد که عبارت اند از : اختلالات و ناهنجاری های رحمی مثل فیبروم های بزرگ داخل رحمی (توده های عضلانی از بافت رحم) و عدم تعادل هورمونی ، گاه عفونت های باکتریایی و ویروسی نیز می تواند باعث ایجاد آن شود . به گزارش اسان طب نارسایی دهانه رحم تنها مسئول یک درصد از کل موارد سقطهای خود به خودی است . علل وابسته به پدر – به صورت اسپرم های غیر طبیعی و به نوع گروه خونی را که باعث ایجاد آنتی بادی در بدن مادر بر علیه خون پدر شده نیز باید در نظر داشت . این گروه از آنتی بادی ها می توانند به جنین حمله کرده و باعث مرگ او شوند .

1-  تهدید به سقط

امکان سقط  وجود دارد ولی قطعی نیست . علائم به صورت خونریزی مهبلی و گاه درد شکمی دیده می شود .

2- سقط در اولین عادت ماهیانه

سقط در اوایل عادت ماهیانه از انواع سقط جنین است . این نوع در حدود 10 درصد از کل بارداری ها را مبتلا کرده و ممکن است این خونریزی در اولین ماه قاعدگی ، توسط مادر به عنوان عادت ماهانه نیز در نظر گرفته شود .

خونریزی مهبلی در هر مرحله از بارداری باید به طور جدی تحت نظر گرفته شود . به گزارش آسان طب این امر می تواند نشانه جایگزینی غیر طبیعی جفت در رحم تحت عنوان بیماری جفت سر راهی و یا نشانه ای از ایجاد سقط باشد . هر کدام از این موارد جز اورژانس های بارداری است و به مداخله سریع پزشکی نیاز دارد.

اگر هر زمان از بارداری دچار خونریزی مهبلی شدید : با پزشک خود سریعا تماس بگیرید و سپس به زیر تختخواب بروید .
به پشت بخوابید؛ در حالی که باسن و پاها بالاتر از شانه ها قرار گیرد ( بالشی زیر باسن و پاها قرار دهید ) .

هر گاه لخته ای دفع کردید ، آن را به مطب پزشک ببرید ، زیرا شاید نیاز به آزمایش بر روی آن باشد . هیچ دارویی مصرف نکنید.

3- سقط اجنتاب ناپذیر از انواع سقط جنین

در این مورد خونریزی رحمی همراه با درد است ، زیرا انقباضات رحمی نیز وجود دارد . متاسفانه اگر بازشدگی دهانه رحم هم وجود داشته باشد ، از دست رفتن و دفع محصولات حاملگی حتمی است

4- سقط جنین کامل – انواع سقط جنین

جنین و جفت به طور کامل از رحم خارج می شوند که گاهی بدون هیچ گونه علامتی است . این نوع سقط جنین را تنها با انجام سونوگرافی می توان تایید کرد .

5- سقط فراموش شده از انواع سقط جنین

جنین و جفت داخل رحم می میرند ، اما مدت ها در داخل رحم باقی می مانند تا این که بعدا از آن خارج شوند . در این نوع سقط نشانه های اولیه بارداری از بین رفته و اما نشانه های دیگر مدت ها بعد از مرگ جنین مشاهده می شود.

6- سقط ناقص

این وضعیت زمانی ایجاد می شود که سقط ایجاد شده ، اما هنوز بخشی از جنین و سایر ضمائم آن در داخل رحم وجود دارد . ( کیسه آمنیونیک یا جفت )

7- سقط عادتی

ایجاد سقطهای خودبه خودی سه نوبت یا بیشتر در یک دوره مشخص از بارداری احتمالا تحت شرایط و علل یکسان را سقط عادی می گویند .

8- سقط مکرر یکی از انواع سقط جنین

سقطهای خود به خودی سه نوبت یا بیشتر که البته به دلایل مختلف و در مراحل مختلف بارداری رخ می دهد .

درمان خونریزی بعد از انواع سقط جنین

بعد از انواع سقط جنین ،اگر مبتلا به خونریزی مهبل شدید ، فورا به تختخواب بازگشته و تا زمان بند آمدن خونریزی در آن بمانید . در برخی موارد توصیه می شود که از فعالیت هایی مانند ورزش های سنگین و نزدیکی خودداری کنید .

اگر خونریزی و درد فروکش کند ، احتمالا خطر آن برطرف شده و می توانید کودک خود را حفظ کنید .

اگر پس از ظهور علائم ، سقطهای غیر قابل اجتناب باشد و پایدار بماند ، کمتر پزشکی می تواند از ایجاد انواع سقط جنین جلوگیری کند .
سقطهای کامل و ناقص حتما باید در بیمارستان درمان شود . اگر یک سقط ناقص رخ دهد ، داخل رحم باید توسط عملی به نام کورتاژ و در زیر بیهوشی عمومی تخلیه شود .

بعد از انواع سقط جنین ، داروهای ضد درد همراه با خونریزی توام برای مادر تجویز می شوند . اگر میزان خونریزی زیاد باشد ( حداقل 500 میلی لیتر ) تزریق خون حتما توصیه می شود . در ارتباط با درمان سقط فراموش شده ، اورژانس خاصی وجود ندارد. اما اگر بعد از مدتی سقط خود به خودی رخ دهد ، نیاز به عمل جراحی کورتاژ وجود دارد.

اگر مرگ داخل رحم جنین چند مدت قبل ایجاد شده باشد ، از شیاف های حاوی پروستاگلاندین و یا تزریق اکسی توسین برای القای زایمان و دفع جنین از رحم استفاده می شود . سقطهای عادتی اگر به دنبال نارسایی دهانه رحم ایجاد می شود ، می توان با استفاده از روش درمانی بستن دهانه رحم با بخیه های خاص در ابتدای بارداری بعدی ، برای پیشگیری از دفع محتویات رحم استفاده کرد .

سقط جنین و اطلاعات پزشکی

علل انواع سقط جنین به متوالی

عوامل احتمالی برای ایجاد سقطهای مکرر (سقط عادتی )  در انواع سقط جنین عبارتند از :

اختلالات ژنتیکی یا کروزومی ، عفونت های طولانی مدت ، مثل لیستریا که گاه باعث تکرار سقط می شود و تشخیص و درمان آن میتواند مشکل باشد .

سو تغذیه ، بیماری های مزمن مثل بیماری های کلیوی ، نارسایی دهانه رحم و همچنین اختلالات ایمنی مثل ناسازگاری ارهاش که در آن سیستم ایمنی بدن مادر ، جنین خود را به صورت یک جسم خارجی تصور کرده و به آن حمله می کند . مهار سیستم ایمنی مادر و یا تزریق آنتی بادی به کودک ، باید در نظر گرفته شود .

علل فیزیکی مثل تومورهای رحمی ( به خصوص فیبروم ها ) یا اختلالات در ساختمان طبیعی رحم مثل دیواره های کامل یا تکه ای در داخل رحم که میتوانند بخشی و یا کلیه محفظه داخل رحم را پر کند ؛ این اختلالات معمولا با جراحی قابلیت درمان دارند .

علاوه بر موارد بالا ، تعدای از مادران بدون هیچ علل خاصی مبتلا به سقطهای مکرر می شوند .

تحقیقات جدید نشان داده اند که علاقه مادر به درمان می تواند باعث درمان موفق این نوع علل از سقطهای مکرر شود . 

 

منبع مطلب انواع سقط جنین : سایت آسان طب

http://asanteb.com/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
من این سایت رو برای اطلاعات همه بنا کردم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 3
  • بازدید سال : 34
  • بازدید کلی : 2,524